• 0

    Recenzja - GRID

       (1 review)

    Danteze

    Pięć lat po premierze GRID: Autosport, światło dzienne ujrzała kontynuacja serii studia Codemasters, nazwana po prostu GRID. Poprzednie tytuły z serii były ciepło przyjęte na rynku, ale też nie pozbawione mankamentów. GRID: Autosport był grą dobrą, ale do ideału dużo jednak brakowało. Codemasters miało sporą listę rzeczy do poprawy, ale czy coś z tym zrobili? Ktoś może pomyśleć, że mieli przecież pięć lat na stworzenie świetnego tytułu. Czy ten czas został dobrze wykorzystany? Po premierze, możemy już na te pytania odpowiedzieć, ale po kolei.

    Dla większości z nas, czyli wirtualnych kierowców, za którymi już nie jedna gra wyścigowa, model jazdy będzie kluczowy. Niestety już na wstępie zaznaczę, że bardziej będą zadowoleni kierowcy z mniejszym doświadczeniem w motorsporcie. Fizyka i model jazdy jest uproszczony, zapewne dlatego, aby był przystępny dla wszystkich graczy. Trochę się jednak zapędziłem, mam na myśli wszystkich graczy, za wyjątkiem motorsportowych wyjadaczy, bo ci będą po prostu zawiedzeni. Ale chwilę, ktoś może powiedzieć, że ta gra właśnie miała taka być, aby wypełnić lukę między arcade a simcade i będzie miał tutaj rację. Dlatego jeśli jesteś kierowcą o mniejszym doświadczeniu, ale seria NFS stylem jazdy kompletnie do Ciebie nie przemawia to powinieneś być zadowolony. Samochody w grze można podzielić na kilka klas, które różnią się w znaczący sposób prowadzeniem. Te mocniejsze łatwiej wpadają w poślizg, ale po chwili treningu da się je opanować z wyłączonymi wszystkimi asystami. Również do hamowania trzeba się przyzwyczaić, ale nawet przy wyłączonym systemie ABS nie sprawia ono problemów. Asysty takie jak ABS, TC i SC możemy ustawić pod siebie w pięciostopniowej skali, daje to spore pole do manewrów i dopasowania do własnego stylu. Oczywiście zachęcam do ustawienia wszystkiego na 0, w szczególności tym graczom o troszkę większym doświadczeniu. To co serię GRID wyróżniało na tle innych gier wyścigowych to model zniszczeń. Jest on bardzo efektowny, ale z realizmem, nawet na włączonych pełnych uszkodzeniach ma niewiele wspólnego. Wielokrotne obijanie się od band wpłynie jedynie na wizualny wygląd samochodu, oczywiście stracimy przez to trochę czasu, ale aby uszkodzić mechanicznie pojazd trzeba bardziej się postarać.

    Grę testowałem głównie na padzie, co nie znaczy, że na kierownicy jeździ się źle, ale pad jakoś bardziej mi pasował do gry, której bliżej do zręcznościówki. Przyczepić się mogę do działania wibracji, która delikatnie utrudniała czucie samochodu. Mimo wszystko da się do tego szybko przyzwyczaić.

    17zxW0I.png

    Jakie formy rozgrywki oferuje GRID? Mamy tutaj czasówki, karierę oraz tryb multiplayer. Nieśmiertelna trójca, ale czy to nie za mało? Oczywiście! Niestety wszystko dodatkowo szybko się nudzi, nawet tryb kariery, który pozbawiony jest głębszego wątku fabularnego. Codemasters postawiło na suche ściganie się, bez większej otoczki, bez emocji, szkoda. Kariera podzielona jest na kilka serii, co prawda każda z nich oferuje różnorodność, niestety wszystkie po jakimś czasie zaczynają nudzić. Również ilość tras jest rozczarowująca. Trzynaście różnych lokacji daje nam co prawda w sumie 81 wariantów, ale jest to za mało, aby gra zatrzymała nas na dłużej. Do plusów natomiast można zaliczyć to, że każdy z wariantów możemy przejechać w deszczu oraz w nocy. Trasy są głównie uliczne, co wpasowuje się w kanon serii GRID, dzięki czemu wyścigi są bardzo kontaktowe. Ilość dostępnych samochodów, które można podzielić na pięć różnych klas jest zadowalająca. Pamiętajmy, że sporo nowych pojazdów otrzymamy też wraz z DLC. GRID oferuje nam między innymi takie klasyki jak Mini, Alfa Romeo 155, Volvo 850 Estate, oraz dużo mocniejsze BMW M1 i Acura DPi. Wielbiciele tuningu raczej nie mają czego szukać w nowej odsłonie serii. Samochód można dostosować pod tor zmieniając raptem parę wartości.

    Podczas kariery będziemy mogli zmierzyć się z Fernando Alonso w paru patronowanych przez niego wyzwaniach. Jest to niewątpliwie plusik, ale warto zaznaczyć, że Fernando coraz bardziej udziela się w grach motorsportowych, więc nie powinno to już dziwić.

    17zxW0I.png

    Sztuczna inteligencja to całkiem nowy projekt studia Codemasters o groźnej nazwie Nemezis, który miał nam oferować różnorodne style jazdy wirtualnych przeciwników. Styli jest naprawdę dużo i każdy wirtualny kierowca może poszczycić się unikalną kompozycją zalet i wad, które wpływają na jego zachowanie na torze. Niestety owej różnorodności ciężko doświadczyć na torze. Nie zauważyłem, aby jakiś kierowca zachowywał się szczególnie agresywnie, albo któraś z zalet dawała mu przewagę. Często wszystko dzieje się zbyt szybko aby uchwycić niuanse.

    Graficznie nowy GRID wypada słabo, obecna generacja konsol przyzwyczaiła nas jednak do dużo lepszych graficznie pozycji. W zasadnie nie wiem, co odnośnie grafiki jeszcze tutaj dodać. Kompletnie nie zrobiła na mnie wrażenia, na dodatek widać wszechobecną optymalizację. Szczegółowość pojazdów jest na średnim poziomie, tras podobnie. W grze natkniemy się niestety na sporą ilość literówek. Oczekiwałem tutaj dużo więcej, tym bardziej, że do testów użyłem Xboxa One X i jednego z najbardziej gamingowych TV od Samsunga z HDR. Usprawiedliwieniem może być duży dynamizm wyścigów, co zazwyczaj nie idzie w parze z piękną grafiką.

    Czy oprawa audio wypada podobnie jak ta wizualna? Tutaj zaskoczę, bo do kwestii dźwiękowej studio podeszło z większą uwagą. Nie ma może wielkiego szału, ale jest całkiem znośnie. Dubbing natomiast mówiąc lekko nie porywa. Oczywiście lektorzy cieszą ale ilość ich kwestii już nie. Po godzinie gry mamy wrażenie, że słyszeliśmy już wszystko.

    17zxW0I.png

    Czas na podsumowanie. Mimo wielu minusów i paru plusów gra jest w porządku. Tylko i aż w porządku. Niczym nowym nie zachwyca, otrzymaliśmy produkt, który mógł wyjść równie dobrze pięć lat wcześniej. Mniej wymagający gracze będą się przy niej dobrze bawić, do czasu aż gra zacznie nudzić monotonią. Mnie jako gracza, który na co dzień obcuje z takimi tytułami jak Forza Motorsport 7, znudziła już po godzinie jazdy. Nawet na najwyższym poziomie trudności i wyłączonych asystach gra nie jest bardzo wymagająca. Wiele osób zapewne zarzuci mi, że oczekuje zbyt wiele od gry, która ledwo wychodzi poza ramy arcadowe. Zapewne mają rację, ale pragnę ponownie zaznaczyć, że gra jest przeznaczona w głównej mierze do mniej doświadczonych graczy, którzy chcą spróbować czegoś innego niż NFS. Mam wrażenie, że Codemasters nie umie w pełnie wykorzystać potencjału drzemiącego w serii GRID.

    Bardzo dziękujemy Koch Media Poland za udostępnienie gry do testów.

    Ocena: 6/10

    Autor: Marcin Piekarz (FTP Danteze)

     

    Edited by Danteze

    0


    User Feedback

    Create an account or sign in to leave a review

    You need to be a member in order to leave a review

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

    JAROBOSS

    Report ·

      

    Dzięki za recenzję i za zaoszczędzone pieniądze;)

    Share this review


    Link to review




  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Popular Contributors

    Nobody has received reputation this week.

  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online

  •  

    Rd0S4jr.png


    Rd0S4jr.png

    Rd0S4jr.png


    Rd0S4jr.png