• 0

    Recenzja - DiRT Rally 2.0

       (0 reviews)

    Danteze

    Dzięki firmie Techland, trafiła w nasze ręce najnowsza produkcja Codemasters, czyli DiRT Rally 2.0. Trzy lata, tyle czasu minęło od premiery pierwszej części, która zbierała świetne recenzje, a jej ocena na Metacritic oscyluje w granicach 86%. Już sam ten fakt sprawia, że poprzeczka powędrowała bardzo wysoko. Czy Codemasters podołało wyzwaniu i dalej będzie wiodło prym w graj rajdowych? Na to i na wiele innych pytań poznacie odpowiedź w dalszej części recenzji, którą napisaliśmy wspólnie z rajdowym portalem eWRC-results.com. Na wstępie zaznaczę, że recenzja powstawała przy współpracy paru osób, które wymienię na samym końcu oraz na różnych sprzętach, takich jak Xbox One, Xbox One X oraz PC. Używaliśmy również różnych kontrolerów: pada oraz kierownice Thrustmaster TX wraz z wszystkimi addonami.

    Zaczynamy od menu. Standardowo otrzymujemy je w postaci kafelek i zakładek. Wszystko wygląda bardzo przejrzyście, nie sposób się w nim zgubić. To co na początku może zdziwić, tryb kariery został umieszczony wraz z wyzwaniami i te dwa tryby są ze sobą ściśle powiązane. Ten sam samochód nie może zostać użyty jednocześnie w dwóch różnych zawodach. Musimy najpierw ukończyć jeden z trybów, aby móc wziąć udział w kolejnym, chyba że mamy parę samochodów. Wyzwania składają się z jednego oraz wielu etapów, im większa ich ilość, tym lepiej są płatne. Podzielone są czasowo na dzienne i tygodniowe, a nasze czasy porównywane są do czasów realnych graczy lub wirtualnych. Ukończonych wyzwań nie można powtarzać, brak w nich również restartów pojedynczych etapów. Dzięki temu odczuwamy dużo większe emocje, jeśli będziemy mieli przygody na początku, to odbije się to na kolejnych etapach. Podczas kariery będziemy mogli szkolić swój personel oraz montować w samochodzie lepsze części. Brakuje natomiast większego wpływu na malowanie samochodów, dostajemy do dyspozycji parę gotowych projektów i to wszystko. Nie będzie możliwa również zmiana poziomu przeciwników, ich umiejętność będzie rosła wraz z postępem kariery. Do wybory mamy dwa rodzaje kariery: rajdową oraz rallycrossową. W grze swobodnej możemy wziąć udział w rajdach historycznych lub FIA World Rallycross Championship. Warto wspomnieć, że Codemasters posiada licencję od FIA na zawody rallycrossowe. Jeśli tego będzie nam mało, to możemy stworzyć własne zawody oraz rywalizować w próbach czasowych.

    ENfaxhC.jpg

    Baza pojazdów jaką otrzymujemy na wstępie jest dość bogata, ale brakuje klasy WRC oraz Kit Carów. Na szczęście niebawem to się zmieni i otrzymamy DLC, które zawierać będzie samochody WRC przeniesione z poprzedniej edycji gry. Najprawdopodobniej paczka zawierać będzie jeden zupełnie nowy samochód w serii DiRT Rally, czyli Skodę Fabię WRC. Niestety jeszcze tej informacji na 100% nie możemy potwierdzić.

    Jak już wcześniej wspomnieliśmy, możemy startować w zawodach rajdowych oraz w rallycrossie, które zasadniczo się od siebie różnią. Nie będę rozpisywał się o zasadach poszczególnych zawodów, wspomnę natomiast o paru ciekawostkach. Podczas rajdów, wielkie znaczenie będzie miał prawidłowy dobór opon. Musimy odpowiednio zaplanować, jakiej mieszanki użyjemy oraz czy będą to opony na nawierzchnię suchą lub mokrą. Punkty serwisowe najczęściej znajdują się między dwoma lub trzema etapami. Gdy w pierwszym krótkim etapie mamy sucho, a w kolejnym długim pada deszcz, należy zastanowić się nad użyciem opon deszczowych. W innym wypadku bardzo ciężko będzie nam uzyskać dobry wynik. Na trasie oczywiście możemy uszkodzić samochód oraz przebić oponę, która dodatkowo ulega ona degradacji. Mamy możliwość zabrania jednej lub dwóch opon zapasowych, co wpływa na ciężar samochodu, ale zapewni nam możliwość wymiany przebitej opony na trasie bez konieczności wycofywania się z rajdu lub widma dużej straty czasowej przy jeździe z uszkodzoną oponą. Jeśli wolimy zaryzykować, możemy zrezygnować z zabierania opon zapasowych, co pozwoli nam ograniczyć ilość kg. Rallycross to zupełnie inna bajka, zawody są bardzo kontaktowe, zawodnicy często się zderzają, co zapewnia dużą widowiskowość. W grze poza głównymi zespołami mamy sporo prywatnych kierowców WorldRX. Sport ten jest bardzo dynamiczny, zarówno realnie jak i w grze. Opanowanie mocniejszych samochodów klasy Super Cars stanowi spore wyzwanie, szczególnie podczas gry na padzie.

    DiRT Rally 2.0 oferuje nam sześć różnych lokacji w rajdach oraz osiem w rallycross. Trasy są zróżnicowane i o różnym stopniu trudności. Podczas rajdu Argentyny bardzo łatwo rozbić samochód o skały, a odcinki wymagają dużego skupienia. Rajd Polski natomiast jest bardzo szybki i widowiskowy. Wiemy również, że w DLC dodane zostaną trasy z pierwszej części DiRT Rally, co nas niezmiernie cieszy. Podczas rajdów, trasy ulegają degradacji, co wpływa na fizykę jazdy. Schemat odcinków specjalnych pozostał taki sam jak we wcześniejszej części gry. Twórcy przygotowali nam po dwa długie odcinki na każdy rajd, które dodatkowo podzielili na pół dając nam kolejne krótsze wersje. Do tego dochodzą odwrócone wersje każdego z odcinków. Razem daje nam to dziesięć odcinków specjalnych na rajd. Graficznie gra wygląda bardzo dobrze na konsoli Xbox One X, natomiast na "facie" spada płynność i zauważalnie jakość tekstur. HDR robi różnicę, a jazda pod światło potrafi oślepić. W grze mamy polski dubbing. Jeśli chodzi o dyktowanie pilota na trasie, nagrania są na bardzo dobrym poziomie, natomiast kuleją ubogie i często nietrafione uwagi wtrącane przez pilota po odcinku.

    5YvJ6YV.jpg

    Fizyka, na to wielu z pewnością czekało. Posiadacze kierownic nie będą zawiedzeni, gra jest stworzona właśnie na ten kontroler. Na padzie słabsze pojazdy przednionapędowe są do opanowania bez asyst. Schody robią się w samochodach tylnonapędowych. Tutaj zalecamy włączyć asysty i dopasować je pod siebie. Podczas skręcania takim samochodem mocno rzuca tyłem, przez do wielokrotnie będziemy się obracać na trasie, a uzyskanie dobrego wyniku nie będzie wykonalne. Na szczęście zróżnicowanie asyst pozwala nam ten problem w sporej mierze wyeliminować i cieszyć się przyjemną grą. Podczas testów staraliśmy się zbalansować czas użycia pada i kierownicy, ale to ten drugi kontroler dawał największą frajdę z jazdy. Oczywiście początki bywają ciężkie, ale po chwili zaczynamy panować nad pojazdem i cieszymy się z przyjemności z jazdy. Force feedback świetnie sprawdza się na domyślnych wartościach. Po wielu odcinkach odczuwamy zmęczenie i mięśnie dają o sobie znać. Dla większej wygody zalecamy użycie skórzanych obręczy. Na standardowej kierownicy Thrustmaster TX po pewnym czasie zaczynają boleć palce od źle wyprofilowanej gumy. Świetne odczucia daje jazda po szutrze, na asfaltowych odcinkach samochody sprawiają wrażenie bardziej pływających. Podobnie było w poprzedniej części. Mimo wszystko mamy sporą poprawę, bardzo dobrze czuć przeniesienie masy pojazdu podczas zakrętów. Świetna robota Codemasters!

    W wersji na PC mieliśmy natomiast parę drobnych problemów. Gra była testowana na komputerze z GTX 1080ti, i7700k oraz 16GB RAM. Rozdzielczość 2560x1440 oraz 144Hz. Przy teksturach ustawionych na ultra oraz trasach podczas deszczu występowały spadki klatek z 50 na 36. Winić można tutaj słabszą optymalizację. Drobnych problemów również sprawiła kierownica oraz odpowiednie przypisanie hamulca ręcznego. Jednakże były to jedynie drobne niedogodności. Bardziej brakuje natomiast automatycznego dopasowania kąta skrętu do realnego jakie posiada dany pojazd. Trzeba to dopasowywać z poziomu kierownicy.

    Podsumowując, wysoko postawiona poprzeczka nie przestraszyła producenta. Codemasters odrobiło pracę domową i dało nam produkt jeszcze lepszy od poprzedniego. Gra mimo paru drobnych minusów jest po prostu świetna i zapewni nam wiele godzin zabawy na najwyższym poziomie. Dziękujemy firmie Techland za udostępnienie kopii. A jeśli ktoś nie zakupił jeszcze gry to zapraszam do zapoznania się z ofertą naszych partnerów Gamefinity.pl, a składając zamówienie przed premierą otrzymacie kolekcjonerski steelbook!

    Ocena: 8,5/10

    Autorzy:

    Marcin Piekarz (Danteze)
    Mateusz Zaremba (risto giesche)  - eWRC-Results.com
    Szymon Lenarczyk (Szymkozbogdanca)
    Oskar Kochanowski (PMC Osa)

    0


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now