• 0

    Jedyny taki Stratos

       (0 reviews)

    Danteze

    Już na samym początku cofnijmy się 40 lat wstecz, gdy swoje sukcesy zaczął odnosić pierwszy Stratos. Autorem prototypu wyposażonego w silnik V6 od Ferrari Dino był przy współpracy z Bertone, Marcello Gandini. Prototypem zainteresowała się Lancia i na potrzeby homologacji rajdowej wyprodukowała 500 egzemplarzy. W 1974 roku Staratos zaczyna odnosić sukcesy na Rajdowych Mistrzostwach Świata zdobywając trzy kolejne zwycięstwa. Staratos swoje sukcesy zawdzięcza niebywałej konstrukcji z centralnie umieszczonym silnikiem. Opanowanie tego potwora wymagało prawdziwego kunsztu, przekładało się to z kolei na bardzo efektowną jazdę gdyż Stratos był jedną z najbardziej chodzących bokami rajdówek na świeci.

    Powstanie zupełnie nowego Stratosa zapoczątkował Michaela Stoschek, który był zafascynowany poprzednim modelem. Wyprodukowanie samochodu przy współpracy z inżynierami z Pininfariny, kosztowało go 3 miliony funtów. Powstał tylko jeden egzemplarz a pieniądze te nie poszły w błoto, powstał pojazd niemal idealny, dopracowany w każdym milimetrze i budzący emocje równie wielkie jak poprzednik.

    Nowy Stratos posiada konstrukcję i napęd od Ferrari 430 Scuderia, czyli silnik 4,3 V8 z którego wyciągnięto moc 530 KM. Nadwozie wykonano w całości z włókna węglowego. Został wyposażony w superszybką skrzynię typu F1. Staratos waży 1247 kg, więc jest lżejszy od 430 Scuderia o 80 kg. Posiada również 19-calowe felgi, opony Dunlop Sport Maxx oraz hamulce Brembo. Wszystko to sprawiło, że powstało nowe. wspaniałe wydanie jednego z najbardziej porywających aut jakie kiedykolwiek zbudowano z jednym z najlepszych dostępnych obecnie silników.

    Wnętrze Stratosa jest niezwykle surowe, wszechobecne jest włókno węglowe oraz aluminium wykonane z niezwykłą starannością. Brak w wyposażeniu sprzętu audio a z udogodnień znajdziemy tylko klimatyzację. Fotele są rekordowo lekkie, ważą jedynie 11,3 kg. Wnętrze miało być jak najbardziej zbliżone do oryginału, jest wręcz idealne. Nigdzie nie znajdziemy źle spasowanych elementów, całość tworzy niesamowitą jedność.

    Na torze samochód zachowuje się podobnie jak poprzednik, nie jest to auto dla słabeuszy kierownicy. Charakter pozostaje więc niezmieniony, i chwała mu za to. Stratos pozwala osiągnąć 100 km/h w 3,3 s, 200 km/h w niecałych 10 s. Prędkość maksymalna to około 300 km/h. Jest szybka, piekielnie szybka!

    Liczymy, że Stratos trafi do produkcji w limitowanej serii. Z najświeższych informacji wynika, że właśnie tak się stanie. Liczy na to również Stoschek, który udostępnia samochód dla dziennikarzy aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnych nabywców. Pininfarina posiada oprzyrządowanie do produkcji 25 egzemplarzy. Cena około 500 tysięcy funtów za sztukę. Chętnych nie zabraknie, jest ich już ponad 40!

    Nowa Lancia jest samochodem niemal idealnym, stworzonym z myślą o perfekcji, na który pozwolić będzie mogła sobie jedynie garstka ludzi.

    Autor: Marcin Piekarz

    Ĺšródło: Forzamotorsport.pl

    lanciastratosn0420d8318.jpg

    newlanciastratos3.jpg

    0


    User Feedback

    There are no reviews to display.





  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Popular Contributors

    Nobody has received reputation this week.

  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online

  •  

    Rd0S4jr.png

    Rd0S4jr.png

    Rd0S4jr.png