• â��Najlepszy kierowca wszechczasówâ��

       (0 opinii)

    admiralsuchy

    W dniu wczorajszym, po obejrzeniu filmu dokumentalnego pt.: „SENNA” doszedłem do wniosku, że wypada podzielić się historią tego fenomenalnego kierowcy Formuły 1. Chęć ta wynikła w sumie z jednego powodu, a mianowicie - nasza strona, którą poświęcamy wielkiej pasji (czyt. motoryzacji) powinna zawierać choć nie wielką garść informacji o człowieku, który dokonywał rzeczy nie możliwych właśnie w tym sporcie. I gdyby nie czas w którym zostałem redaktorem tejże strony (21 czerwca) to wpis widniałby 1 maja, gdyż właśnie wtedy minęła jego 20-sta rocznica śmierci.

    Fani F1 na pewno znają tą osobę bardzo dobrze, są też miłośnicy innych kategorii wyścigowych, którym Senna jest znany ale przede wszystkim chciałbym dotrzeć do tego grona maniaków motoryzacji, którym to nazwisko pierwszy raz rzuciło się w oczy...

    „Najlepszy kierowca wszechczasów” to słowa słynnego Nikiego Laudy. Na to miano zapracował sobie agresywnym sposobem jazdy a jednocześnie skruchą i uczuciami, które władały nim praktycznie przed, jak i po każdym wyścigu. To niezwykły paradoks zachowania w sporcie jaki dane było nam zobaczyć.

    Ayrton SENNA o którym właśnie mowa urodził się 21 marca 1960 roku w Sao Paulo. Pochodził z bogatej rodziny co pozwoliło mu na „lepszy” start w sportach motorowych. Dzięki temu już jako trzynastolatek jeździł kartami aby w cztery lata później zostać mistrzem Ameryki Południowej. W roku 1981 Ayrton zaczął ścigać się w brytyjskiej serii Formula Ford 1600. Z 19 wyścigów wygrał 12. Rok później przesiadł się do Formuły Ford 2000. Z 27 wygrał 21 wyścigów i zdobył tytuł mistrza. Kiedy w 1983 roku przeszedł do Formuły 3, już pierwszym sezonie było wiadomo, że tytuł mistrza będzie należał właśnie do niego. I tak też się stało. W tym samym roku zaczął testy w F1 dla Williamsa, Brabhama, McLarena i Tolemana, po czym podpisał trzyletni kontrakt z Tolemanem. Wybór najsłabszego z teamów był dla niego oczywisty... Otóż jako początkujący kierowca nie chciał być „second driver” w lepszym zespole. Wolał zająć miejsce kierowcy numer 1 w słabszym team’ie. Ciekawostką okazał się wyścig pokazowy zorganizowany z okazji otwarcia Nurburgringu, podczas którego startowało dwudziestu zawodników, w tym takie gwiazdy jak Niki Lauda czy Keke Rosberg. Wszyscy jechali takimi samymi samochodami... Mercedes-Benz 190E 2.3 16 Evo. Oczywiście nie trzeba zgadywać, że wygrał Senna.

    Ayrton był uporczywym, bezwzględnym i nieustannym perfekcjonistą. Bił rekord za rekordem, a gdy pod opony zaglądał deszcz, działo się coś czego nikt nie potrafił zrozumieć... Dzięki mokrej nawierzchni wyciskał z bolidu siódme poty tak, że przez całe okrążenie „tańczyłâ€ po nawierzchni przekraczając granice przyczepności przez co stawał się niepokonany na torze co pozwalało mu niekiedy na dublowaniu praktycznie wszystkich rywali z całej stawki. Dzięki tym oszałamiającym umiejętnościom w szybkim czasie otrzymał przydomek: „The Magic”.

    Jego największym rywalem był Alain Prost (przez kilka sezonów obaj byli kierowcami teamu McLaren). Pomiędzy dwoma kierowcami trwała zagorzała walka. Do dziś nikt zgodnie nie potrafi się wypowiedzieć, który z kierowców był chamski i arogancki na torze, Senna czy Prost?.. Faktem jest, że Senna miał za każdym razem założony jeden jedyny cel – być pierwszym. Prost natomiast jeździł według obliczeń i za każdym razem znając politykę FIA i wiedząc, które miejsce zapewni mu zwycięstwo właśnie to miejsce zajmował nie ryzykując i nie szarżując o wymuszone zwycięstwo. Liczyła się dla niego taktyka i spokój, dzięki czemu reszta rywali wołała na niego „profesor”.

    30 kwietnia i 1 maja 1994 roku.. Ten weekend został nazwany „czarnym weekendem w historii F1”. Podczas kwalifikacji 30 kwietnia doszło do dwóch poważnych wypadków. W jednym z nich Roland Ratzenberger uderzył w betonową ścianę przy prędkości 320km/h w wyniku czego zmarł. Tego dnia Senna nie był sobą. Ronił łzy po zmarłym koledze. Wszyscy kierowcy jak i całe zespoły nie mogli się otrząsnąć po tej tragedii. Tego dnia Formuła 1 po raz pierwszy w historii doświadczyła śmierci zawodnika. Mimo to następnego dnia wyścig się odbył. Niestety był to pechowy dzień dla samego Ayrtona Senny. Szóste okrążenie, Senna na pierwszym miejscu, Shumacher zaraz za nim. Na nie groźnym, długim zakręcie pęka kolumna kierownicy i lider uderza o bandę. Cały świat zamarł czekając aż wydostanie z bolidu bądź się poruszy. Tak się nie stało. Medicopter przybyły na miejsce zdarzenia zabrał Sennę do szpitala a o 18:40 nie żył. Wypadek był dla niego niezwykle pechowy. Lekarze orzekli, że pomimo dużej prędkości i siły z jaką uderzył w bandę, nie miał żadnych złamań, potłuczeń ani najmniejszego siniaka. Śmierć spowodowała urwana część zawieszenia, która przy uderzeniu w bandę cisnęła w jego głowę. Śmierć Ayrtona Senny została uznana przez brazylijskich fanów narodową tragedią, a brazylijski rząd ogłosił trzydniową żałobę narodową. Uroczystość pogrzebowa odbyła się 5 maja 1994 na cmentarzu w Sao Paulo. Pogrzeb miał charakter państwowy uczestniczyli w nim między innymi Prezydent Brazylii Itamar Franco oraz odwieczny rywal Brazylijczyka z toru Alain Prost. 2 maja 1994 został pośmiertnie odznaczony Krzyżem Wielkim Narodowego Orderu Zasługi dla Brazylii, a 3 maja Krzyżem Wielkim Orderu Ipirangi stanu Sao Paulo.

    Ayrton Senna był ostatnim kierowcą Formuły 1, który zginął na torze...

    Rekordy obecne:

    • Najwięcej zdobytych pole position z rzędu: 8 (GP Hiszpanii 1988 – GP Stanów Zjednoczonych 1989)
    • Najwięcej zdobytych pole position w tym samym GP: 8, GP San Marino (1985-1991, 1994)
    • Najwięcej nieprzerwanych startów z pierwszej linii: 24 (GP Niemiec 1988 – GP Australii 1989)
    • Najwięcej wyścigów cały czas na pozycji lidera: 19

    Rekordy w chwili śmierci:

    • Najmłodszy potrójny mistrz świata (1988, 1990, 1991)
    • Najwięcej wygranych w sezonie: 8 (1988)
    • Najwięcej wygranych z rzędu od rozpoczęcia sezonu: 4 (GP Stanów Zjednoczonych 1991 – GP Monako 1991)
    • Najwięcej zdobytych pole position: 65
    • Najwięcej startów z pierwszej linii: 87 (53,7% wszystkich startów)
    • Najwięcej startów z pierwszej linii w sezonie: 15 (1988, 1989)
    • Najwięcej zwycięstw po starcie z pole position: 29
    • Najwięcej pokonanych okrążeń na pozycji lidera: 2987
    • Najdłuższe prowadzenie we wszystkich wyścigach na pozycji lidera: 13 676 km
    • Najwięcej wyścigów co najmniej przez jedno okrążenie na pozycji lidera: 86
    • Najmłodszy kierowca, który podczas jednego GP: wygrał, zdobył pole position, ustanowił najszybsze okrążenie, prowadził przez cały wyścig: 25 lat 10 dni (GP Portugalii 1985)

    Dla tych, którzy chcą bliżej poznać jego historię zapraszam do obejrzenia filmu na kanale YouTube:

    Autor: Mariusz Suchocki (admiralsuchy)

    0


      Zgłoś Artykuł


    Reakcje użytkowników

    Brak opinii do wyświetlenia.